'Idul Adha 1429


from Wikipedia -

Idul Adha (atau di Malaysia dan Singapura, Hari Raya Haji, bahasa
Arab
: عيد الأضحى) adalah sebuah hari raya Islam. Pada hari ini diperingati
peristiwa kurban, yaitu ketika nabi
Ibrahim (Abraham), yang bersedia untuk mengorbankan putranya Ismail untuk Allah, akan mengorbankan putranya Ismail, kemudian digantikan oleh-Nya dengan domba.

Pada hari raya ini, umat Islam berkumpul pada pagi hari dan melakukan shalat Ied bersama-sama di tanah lapang, seperti ketika merayakan Idul Fitri. Setelah shalat, dilakukan penyembelihan hewan kurban, untuk memperingati perintah Allah kepada Ibrahim yang menyembelih domba sebagai pengganti putranya.

Hari Raya Idul Adha jatuh pada tanggal 10 bulan Dulhijah, hari ini jatuh persis 70 hari setelah perayaan Idul Fitri. Hari ini juga beserta hari-hari Tasyrik diharamkan puasa bagi umat Islam.

Pusat perayaan Idul Adha adalah sebuah desa kecil di Arab Saudi yang bernama Mina, dekat Mekkah. Di sini ada tiga tiang batu yang melambangkan Iblis dan harus dilempari batu oleh umat Muslim yang sedang naik Haji.
Hari Idul Adha adalah puncaknya ibadah Haji yang dilaksanakan umat Muslim.

**************************************************************************************************

sebagai korban utk 'idul adha tahun ini, aku & asben telah berkorban tidak raya bersama. aku will going back to my hometown tomorrow morning with friends & he stay here alone! *not really alone..maybe his sista & brother celebrate together* hihihik. seperti kata pepatah yang aku penah sebut sebelum ni...

"sayang suami tinggal² kan.." hehehe

pity him! takpe, nanti mama buat nasi dagang byk² kat b..yummy²!

Info: dia takdak cuti, aku cuti panjang. tak best la duk sini time² raya ni! (bengongbagus sgt kan aku nih...masih nak duk bwh ketiak mak)

Comments from my frens/fam members/others bila tau aku balik alone:

Mama: takpo², nanti mama kim ko dia bbanyok nasi dage.. *sonok la mak aku sbb xde org balik raya ni - aku & kakak aku jer*

My Sister: hehehe skali skalo tinggal xdok hal dih *dia pon sonok gak sbb ada member beraya nanti*

Baba: -no komen-

My Brother: hahahahha. mung nih bengong la!! macey ore bujang *sambil ketawa lagik..huhuh*

xLecturer: bakpo mung tinggal tok laki mung sorang² sinih??

Fren 1: xpo ko mung tinggal dio sore?

Fren 2: Siye ko dio..

Fren 3: sengal la ko ni!! bleh plk mcm tu..

Fren 4: aku dah agak dah ko nih..homesick!

bla...bla...bla...

and...

My Husband: hmm takpelah..awak balik je lah sebab dah janji dengan Mama nak balik. nanti kesian plk dia...takpe takpe saya tak kisah. nanti bwk la apa² dari sana k... *sambil membilang hari baper ari/jam/minit lagi aku nak balik. sian ler plak..*

aku: Serius boleh nih?? oke thank you b! mmmuahhmuuaahh =*)

SALAM 'IDUL ADHA 1429H dari amlynyx&husband utk semua readers!

*crdt the pict to this!

Comments

cik_ixora said…
My Husband: hmm takpelah..awak balik je lah sebab dah janji dengan Mama nak balik. nanti kesian plk dia...takpe takpe saya tak kisah. nanti bwk la apa² dari sana k... *sambil membilang hari baper ari/jam/minit lagi aku nak balik. sian ler plak..*

<--- sure ek??? ahahahaha ;)
a m l y n y x said…
hik. keji sgt tafsiran u okeh!
tapi..kena wat soalsiasat jugak ini. hihihik
cik_ixora said…
ahahahaah..joking awok..jangey tohok dio tido luar neh? :D

Popular posts from this blog

m0mmy yang cuak!

nasi berlauk kelate, anyone?

benci.bilang.cinta